Time management tips

Baas over je eigen agenda . . .
time management tips beste

Time management goede tips

Denk jij regelmatig: ik kan dit niet meer volhouden, het is me echt teveel, ik kan het niet meer aan. Ik ben moe. Ik word hier helemaal gek van, ik ben overbelast?

Je weet wel dat het anders zou moeten, maar je hebt geen idee hoe je de situatie kunt verlichten of verbeteren.

Toch zitten er echt maar een beperkt aantal uren in je (werk) dag dus je kunt niet “alles”. Je zult iets aan je time management moeten verbeteren. Daarbij heb je ook gewoon fysieke beperkingen aan je kunnen, zoals je concentratievermogen, je energieniveau, je conditie. Pas ook op voor een hoge bloeddruk.

Time Management Tip – Baas over je eigen agenda

Ik denk dat je meer mag gaan beseffen dat jij de baas bent over je eigen agenda? Dat jij heer en meester bent over je eigen tijd, je maximale kunnen en je energie?

En je bent toch NOOIT “klaar”, dus dit hoef je ook niet na te streven. Als je denkt “ik ben klaar” kun je altijd nog wel iets nuttigs doen . . . toch?
Lees ook mijn blog over: meer tijd voor jezelf nemen.

Met onderstaande zin help ik je verbetering te brengen in je situatie. Deze zin komt uit de ’time management’ en als je hem 5 keer leest met iedere keer de nadruk op een ander woord snap je de bedoeling.

Het betreft de zin: MOET IK DIT NU DOEN?

    • MOET ik dit nu doen? –> Wil ik het, kan ik het, ga ik dit doen, moet het echt of is het niet zo’n MOETJE?
      Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik het niet MOET van mezelf? Hoeft het niet perse?
    • moet IK dit nu doen? –> Ben ik de enige die dit kan doen, is dit mijn verantwoordelijkheid, is dit mijn taak, ligt dit op mijn bordje? Kan ik het delegeren? Hulp vragen? Samen doen?
    • moet ik DIT nu doen? –> heeft dit prioriteit, komt dit op de eerste plaats. moet dit als eerste af, is dit zo essentieel? Of iets anders?
    • moet ik dit NU doen? –> Is dit het beste moment, kan het nu, lukt het nu, wil ik het nu, doe ik het nu, is het handig nu, heb ik tijd? Kan het ook dadelijk, later, morgen . . . ?
  • moet ik dit nu DOEN? –> zal ik dit op me nemen, zal ik JA zeggen, zal ik initiatief tonen, zal ik de kar gaan trekken? Zal ik afwachten of een ander opstaat en reageert?

Door deze zin bij je te hebben thuis of op het werk denk je beter na voordat je iets doet. Je leert beter ONT-moeten, prioriteiten stellen, plannen en vooral ook eens iets NIET te doen. Want lang niet alles wat jij denkt dat je MOET, is ook echt een verplichting.

Lees ook mijn tips bij: nee leren zeggen en grenzen leren stellen

Je kunt je agenda overzichtelijker en haalbaarder houden door de grenzen van je kunnen duidelijk aan te geven en alles wat buiten je kunnen valt te delegeren, samen op te lossen, te overleggen, hulp te vragen of gewoonweg te weigeren.

Oefen maar eens in jouw dagelijkse situatie. Zeg de zin 5 keer in je hoofd, en pas wanneer alle 5 de zinnen het antwoord JA krijgen ga je het doen. Bij 1 NEE zal je het in ieder geval anders en passender gaan doen:-)

Succes met deze tip !