Bedrijfsarts gesprek voorbereiden

bedrijfsarts gesprek

Bedrijfsarts gesprek voorbereiden

Ik hoor regelmatig in mijn praktijk patiënten zeggen:

“Ik moet morgen naar de bedrijfsarts. Ik zie er zo tegenop. Ik weet niet wat ik moet gaan zeggen of wat ik kan verwachten. Ik ben bang dat de arts gaat zeggen dat ik weer helemaal aan de slag moet.”

Vooral bij de ambitieuze hele harde werkers, die (hierdoor) uit de roulatie liggen is dit een veel voorkomende spanningsbron. Ik zal eens met je delen hoe je hier anders in kunt gaan staan. Hoe je er een rustiger gevoel bij kunt krijgen.

Draag samen de verantwoordelijkheid

Besef dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is met betrekking tot jouw terugkeer op de werkplek. Niemand is erbij gebaat als je geholpen wordt om zo snel mogelijk terug te vallen in de ellende. Dus jij kun jouw 50% aandeel nemen om te zorgen dat het goed wordt ingevuld en aangepakt.

Ga zelf dus eens rustig zitten om te bedenken bij welke aanpak JIJ je goed zou voelen. Hoe je denkt dat je vooruit kunt gaan in je re-integratie traject zonder dat je voelt dat het te veel of te zwaar zal zijn. Bedenk een slimme uren opbouw. Bedenk een fijn takenpakket. Bedenk welke verantwoordelijkheden je wel aan denkt te kunnen. Bedenk op welk deel van de werkdag je de uren wilt maken. De ene mens start namelijk moeilijk op, dus zal daardoor liever ‘s middags 4 uur maken. De andere mens komt ‘s morgens goed het bed uit maar is daarna al snel weer opgebrand. deze kan beter in de ochtend starten.

Kies positieve bewoordingen in je gesprek

Praat tijdens het bedrijfsartsbezoek liever in termen van WAT WEL kan, in plaats van WAT NIET kan.

Bijvoorbeeld

  • ik wil graag in een rustigere ruimte zitten (ipv: ik kan niet tegen die drukte)
  • ik wil graag duidelijk afgebakende taakjes (ipv ik kan het allemaal nog niet overzien)
  • ik wil graag klusjes van maximaal een half uur (ipv ik kan me nog niet zo lang concentreren)

Geef duidelijk je grenzen aan van je kunnen, onderbouwd met praktijkvoorbeelden waaruit blijkt waar je grenzen liggen. Door de onderbouwing kan de arts beter invoelen wat er echt in je speelt en gebeurt. Hierdoor geef je de arts de gelegenheid om zich aan te sluiten bij jouw belastbaarheid.

Voorbereiden op onderhandelen

Graaf je niet in op je principes, maar sta open om over de verschillende ideeën te onderhandelen.

Bijvoorbeeld:

  • Wanneer ik inderdaad iedere week 2 uur erbij ga werken wil ik wel te ruimte hebben om meer pauzes te nemen overdag, waardoor ik steeds tussendoor even kan luchten en bekomen.
  • Wanneer ik geen twee maar drie dagen ga werken wil ik wel steeds een tussenliggende dag vrij en geen twee dagen achter elkaar, want dat vind ik te zwaar.
  • Wanneer ik komende week al moet starten in plaats van volgende maand, wil ik wel de ruimte krijgen om naar huis te mogen gaan wanneer ik voel dat ik het niet meer aankan. Anders pers ik elk klein beetje opgebouwde energie er gelijk weer uit en dan kan ik dadelijk weer opnieuw beginnen.

Stuur het bedrijfsarts gesprek

Door deze proactieve houding help je sturen in de juiste richting. Je kan beter afstemmen op elkaar en hierdoor voelt het gesprek prettiger aan. Je laat het verloop niet meer over aan de ander, maar helpt zelf mee om je toekomst te kleuren.

Succes met de voorbereidingen en bewaar je rust en vertrouwen in jezelf. Met de juiste, goed overdachte aanpak komt het sneller goed.